11سپتامبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در شبکه JAMA منتشر شده است، بروز حوادثCVD  در زنان مبتلا به دیابت نوع 1 علیرغم داشتن پروفایل فاکتورهای خطر قلبی متابولیک مطلوب تر از مردان، کمتر از مردان نبود.

زنان به طور کلی کمتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) هستند. با این حال، خطر نسبی CVD در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 در زنان قابل مقایسه یا بیشتر از مردان است. عدم قطعیتی در مورد علل دقیق کاهش خطر CVD در زنان مبتلا به دیابت وجود دارد.

این مطالعه با هدف مقایسه ی زنان و مردان مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شد که در دو کارآزمایی کنترل و عوارض دیابت(DCCT) و کارآزمایی اپیدمیولوژی مداخلات و عوارض دیابت (EDIC) برای تعیین مدیریت متغیرهای خطر متابولیک قلبی و ارتباط آنها با حوادثCVD ، شرکت کرده بودند.

داده‌های حاصل از کارآزمایی‌های ترکیبیDCCT (کارآزمایی بالینی تصادفی در سال‌های 1983-1993) وEDIC (مطالعه ی مشاهده‌ای، از سال 1994 تاکنون) در این تحلیل کوهورت تا 30 آوریل 2018 از 27 مرکز بالینی در ایالات متحده و کانادا استخراج و بین جولای 2021 و آوریل 2022، تجزیه و تحلیل شد. بیماران به طور تصادفی برای درمان فشرده یا مرسوم دیابت در طول فازDCCT  در دو گروه قرار گرفته بودند. در مجموع 1441 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 وجود داشت. متغیرهای خطر متابولیک قلبی و رویدادهای CVD از طریق یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی هدفمند ارزیابی شدند. نمونه‌های خون و ادرار به صورت مرکزی آنالیز شدند. یک کمیته بررسی، حوادث CVD را مشخص کرد. برای تحلیل تفاوت‌های جنسی در متغیرهای خطر متابولیک قلبی و خطر CVD در طول زمان، از مدل‌های مختلط خطی و مدل‌های خطر متناسب کاکس استفاده شد.

نتایج قطعی این کارآزمایی به این شرح بود:

·        زنان به طور قابل توجهی نسبت به مردانBMI ، دور کمر، فشار خونو سطوح تری گلیسیرید پایین تری داشتند، سطح کلسترول HDL در زنان بالاتر و سطوح کلسترول LDL در مقایسه با مردان، مشابه بود.

·        از نظر فشار خونو تری گلیسرید، زنان محدوده های مشخص شده را بیشتر از مردان رعایت کردند.

·        سطح کلسترول HDL خاص جنسیتی (یعنی ≥50 میلی گرم در دسی لیتر برای زنان، ≥40 میلی گرم در دسی لیتر برای مردان) کمتر مشاهده شد.

·        داروهای محافظت کننده ی قلب توسط زنان کمتر از مردان استفاده می شد.

·        علاوه بر این، زنان نسبت به مردان کمتر به اهداف خود برای کنترل قند خون دقیق‌تر دست یافته و ضربان نبض قابل توجه بالاتری داشتند.

محققان افزودند: دیابت ممکن است با بروز این تفاوت‌های جنسیتی در طبقه‌بندی سنتی عوامل خطر متابولیک قلبی مرتبط باشد، که این موضوع از نیاز به ارزیابی مجدد مراقبت‌های بالینی و توصیه‌های درمانی بر اساس جنسیت حمایت می‌کند.

شیوع و میانگین سطوح اکثر متغیرهای خطر متابولیکی قلبی، به جز ضربان نبض و HbA1c در زنان نسبت به مردان، کمتر بود. نویسندگان نتیجه گیری کردند که این نتایج نشان می دهد که زنان مبتلا به دیابت نوع 1 ، باید به طور فعال مدیریت عوامل خطر CVD خود را بهبود بخشند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/jama-study-finds-no-difference-in-incident-cvd-events-among-women-and-men-with-type-1-diabetes-98977